Hvor «trykker skoen» i din bedrift?
Et godt arbeidsmiljø gir lavt sykefravær og effektive medarbeidere! Hva gjør din bedrift for å oppnå et optimalt psykososialt arbeidsmiljø i den “nye normalen”? Forebyggende arbeid er mye rimeligere enn «brannslukking». Et godt arbeidsmiljø gir «fornøyde folk» som bidrar til god økonomi i bedriften! Det er viktigere enn noen gang å ha fokus på psykososialt arbeidsmiljø. Utvikling og endring i den “nye normalen” vil skape trygge og konkurransedyktige bedrifter. Hvordan skal du som leder lede dine ansatte fremover?
Psykososiale forhold berører blant annet den enkeltes arbeid:
- effektivitet
- motivasjon
- om arbeidet virker berikende og meningsfullt
- berører de mer uformelle sosiale relasjonene på arbeidsplassen
5 tips til hva du kan gjøre som leder for å ha et optimalt arbeidsmiljø.
- Unngå rolleuklarhet
- Still krav i arbeidet og balanser dette med mulighet for egenkontroll
- Sørg for å skape balanse mellom innsats og belønning
- Dyrk frem en kultur for rettferdig, støttende og bemyndigende lederskap
- Forutsigbarhet
Ref. forskning fra STAMI (Statens arbeidsmiljøinstitutt)
Hvor «trykker skoen» i din bedrift? Bedriftshelsetjenesten kan bistå dere med:
- Medarbeiderundersøkelse – kartlegging og veiledning for videre tiltak
- Kommunikasjon og personlighet – bevisstgjøring av personlighet og gruppedynamikk blant annet ved hjelp av kartleggingsverktøyene «vip24» og «Diversity Icebreaker».
- Forebyggende arbeid – roller – medvirkning – kultur m.m.
- Opplæring av ledere for å bli trygge i rollen.
- Foredrag og workshop om ulike temaer, som blant annet stresshåndtering, kultur.
Hver enkelt bedrift er unik, og vi tilpasser tjenesten etter bedriftens ønsker og behov.
Ta kontakt med Cecilie i dag på tlf. 977 29282 eller mail for en uforpliktende prat om hva vi kan bidra med i din bedrift!
Les om:
Bedriftshelsetjenesten kan bistå arbeidsgiver med
5 tips til hvordan du kan unngå misforståelser og bli mer bevist