Vektnedgang og stabilisering, en kamp om tilværelsen

Vi vet mer om vektnedgang og vektstabilisering enn vi noen gang har gjort. De aller fleste har kunnskapen om hva som er sunt og hva som er usunt. Likevel har vi aldri vært mer overvektige. Enkelte behandlere tror fortsatt at det å spise mindre og trene mer er oppskriften på hvordan man skal gå ned i vekt. Forskning har vist oss at fullt så enkelt er det ikke.

2020-11- blogg Bilde1 hormoner

Nå vet vi at vektnedgang og stabilisering er en langvarig kamp. Vi har et arsenal av hormoner som hver dag kjemper for at du skal holde vekta på et stabilt nivå. Har du gått ned i vekt vil de kjemper for å få deg til å spise deg opp i vekt igjen. Denne kampen mellom hormonene dine og ønsket ditt om å holde deg på en viss vekt er hard og langvarig.  Det er 90 % sjanse for at du taper og går opp i vekt igjen. Vil det si at du bør gi opp ønsket ditt om vektnedgang og bedret helse? Nei, mener vi.  Men du må være smartere, mer tålmodig og mer kamplysten enn dine hormoner.

2020-11-sol - homoner Bilde2

Evolusjonen har gjort hormonene våre topptrente. De går til kamp som om livet står på spill. Sult har vært en viktig overlevelsesmekanisme som i dag virker mot sin hensikt. Vi spiser mer enn vi trenger og vi spiser oss syke.  For å gå ned i vekt må du altså kjempe mot flere tusen års topptrente hormoner som kun fighter for å få deg opp i vekt igjen. Hormonene våre er spesialtrente. De angriper ved å få deg til å føle deg konstant sulten, aldri fornøyd, utilpass og urolig. De forsvarer seg ved å få deg trigget på fett og sukker. Hormonene sover sjeldent og de samarbeider godt. Dette skal du kjempe mot. Med hva..? Viljestyrke, Rutiner, Motivasjon?

Som sagt så vet vi mer om hvordan kroppen responderer når du går ned i vekt. Vi vet også mer om hvilke tiltak som hjelper mot de kampklare hormonene.

 

Vår erfaring og faglig kompetanse er din trygghet.

Med over 20 års erfaring med vektnedgang, helse og trening har vi på e2 Helse laget en gullstandard for hva som fungerer ved vektnedgang. Vi jobber kun èn til èn og mener bestemt at det er en av faktorene for at vi lykkes i jobben med varig vektnedgang. Selv om resultatet av å spise for mye er det samme hos alle, nemlig vektoppgang, så er årsaken bak individuell. Derfor er alle våre behandlere utdannet innen NLP (coaching) og/eller bachelor/master i ernæring/sykepleie/lege. Vi tar hver og en pasient på alvor og sammen ser vi på mulighetene for å endre til en mer hensiktsmessig adferd. Dersom det er behov, tar vi blodprøver av deg for å sikre optimale verdier.

Når man studerer de som klarer å holde vekta nede etter en vektnedgang er det en del fellesnevnere.

Jeg oppsummerer de viktigste:

  1. Oppfølging over tid.
  2. Vektnedgang og stabilisering er en langvarig kamp. Det å forplikte seg ved å ha en avtale hos en ernæringsfysiolog eller sykepleier viser seg å være en smart investering.
  3. Lag deg 3 regler sammen med din behandler.
  4. Hold deg til reglene hver dag uansett om det er tirsdag, lørdag eller julaften

Ønsker du å høre mer om hva e2 Helse kan hjelpe deg med?

Ta kontakt med MONA for GRATIS informasjonsmøte  eller send oss en mail.
Det er også mulighet for å ringe oss på tlf.  47 87 65 00.

 

Velkommen til oss!

bilde1