Snart er jula over…

De fleste gleder seg til jula – til å samle familien, store og små, unge og eldre. Men jula kan også være utfordrende.

Noen har opplevd vanskelige ting som vekkes opp. Det kan være familiære situasjoner eller enkeltepisoder som preger følelsene rundt ordet jul. Andre opplever at alle fristelsene er vanskelig å håndtere og gruer seg til jul. Felles for mange som syns jula er trøblete er at det er lett å spise bort følelsene. Vi vet jo at dette er en dårlig løsning på sikt og at det derfor er smart i forkant å tenke litt over hva jula skal inneholde, hva er viktig å fokusere på?

 

Noen råd til deg som er redd for å gå opp i jula:

  • Det første er å avgrense jula. Når starter jula og når er den ferdig? Butikkene prøver å «lure oss» til å tro at jula kommer med julemarsipanen i oktober og at den varer til salget på julepynt er over i februar. Hva med å definere jula til å gjelde fra julaften til 1. nyttårsdag? Da har vi jul 1 uke istedenfor 1 måned. Vi vil da handle inn mindre mat og mindre drikke. Vi har også kun 1 uke vi må forholde oss til julekaker og julemat.
  • Ha alltid et fat med frukt stående fremme og ta deg en frukt istedenfor kaker dersom søtsuget skulle melde seg.
  • Bak færre kaker. Velg ut din beste kake, og bak den. Server den til gjester og «smak» selv.
  • Ha alltid masse forskjellige grønnsaker i kjøleskapet. Server alltid masse grønnsaker til alle måltidene. Til middag bør du ha halve tallerkenen full med grønnsaker. Gjerne «bygg» i høyden med grønsakene.
  • Forsyn deg én gang og fortell deg selv at det holder med mat. Det å spise seg «stappa mett» i jula er en uting og veldig ubehagelig. Vi utvider magesekken slik at suget etter mat blir større og det blir vanskeligere å holde mengde mat nede i ettertid.
  • Hva er det viktigste med jula? Er det kakene og julematen eller er det familie og venner?
  • Bevege deg mest mulig. Gå tur/ski, treningssentrene er åpne.

Ønsker alle våre pasienter og kunder en riktig god jul.

Kos deg på en fornuftig måte, snart er jula over og et nytt år er i anmarsj.

 

Ønsker du veiledning, ta kontakt med oss.

Kirsti & Mona

e2 Helse AS

47 87 65 00

helse@e2.no