Hvordan lede unge arbeidstakere. Bygg broer, sikre opplæring og rust dem for hverdagen i din bedrift!

Det er flere grunner til at Arbeidsgivere kan føle en viss fortvilelse over unge arbeidstakere. De opplever at de unge har urealistiske eller unaturlige høye forventninger til arbeidslivet og arbeidsplassen. De opplever dem som «glatte såpestykker» som raskt kan skifte jobb. Videre kjenner de seg ikke igjen i deres arbeidsmoral, holdninger eller engasjement. De kan oppleve at de unge arbeidstakerne strever med en rekke ferdigheter i møte med kunder og kolleger. Dermed går det mye tid og ressurser til å sikre tilpasning og produktivitet, da den enkelte ikke lever opp til forventningene deres.

På den andre siden kan mange arbeidsgivere ha urealistiske forventninger til nyansatte. Hvis man har vært lenge i arbeidslivet kan det være lett å glemme hvordan det er å være ny og ung i jobben. Bedrifter som har gode rutiner for å ta imot nyansatte, spesielt nyansatte som har lite eller ingen erfaring, er bedre forberedt på dette. Det å investere tid i opplæring tidlig kan gi gode resultater på sikt, slik at den unge arbeidstakeren blir en stabil og verdifull ressurs.

God informasjon ved ansettelse eller oppstart, samt tydelig avklaring av forventninger til både rolle og arbeidsforhold, ser vi ofte blir oversett. Vi mennesker undervurderer hvor mye informasjon andre faktisk trenger i nye situasjoner. Dette gjelder spesielt når vi selv har en klar forståelse av situasjonen, eller tenker at det som er selvsagt for oss, også er det for andre.

Det du tar for gitt, kan være nytt for den unge arbeidstakeren. Du bør være nysgjerrig på den ansatte: Hva er nytt for denne personen? Hva går lett, og hva trenger de mer tid til? Det å ha en åpen og ærlig dialog, bygger tillit og hjelper den ansatte å lære raskere. Dermed er det viktig med tydelige forventningsavklaringer og den ansatte må kunne føle at det er greit å være usikker i situasjon. For mange kan dette komme av at arbeidsgiver er den første som stiller tydelige krav, samtidig som det er kan være et sted hvor den ansatte føler mestring og tilhørighet.

Det er kjent at unge arbeidstakere ønsker tilbakemeldinger på jobben de gjør. Deriblant om hvordan de utvikler seg, og hvordan kollegene deres vurderer innsatsen deres. Unge arbeidstakere setter også pris på tydelige ledere som gir faglig veiledning og viser gode holdninger. Ledere og veiledere har dermed et spesielt ansvar som rollemodeller. I bedriftshelsetjenesten vet vi at har de ansatte rett til å få konstruktive tilbakemeldinger og beskjed hvis de ikke møter forventningene deres, selv om det kan være vanskelig. Dette er noe arbeidsgivere bør bli bedre på.

For å utvikle ferdigheter som kommunikasjon, selvstendighet, tidshåndtering, utholdenhet og profesjonalitet krever det læring gjennom praktisk erfaring og tilbakemeldinger. De trenger støtte fra kolleger og ledere, samt tåle det å være ny. Enten dette belyses ved et fysisk “under opplæring”-skilt, eller på mer mentale måter for eksempel ved at de er åpne om deres utfordringer i læringsfasen. Når man først er tydelig på dette, får andre ofte mer forståelse, noe som igjen gir bedre rom for utvikling og læring.

Seminar – Slik leder du unge arbeidstakere.